Selasa, 13 April 2010

Pesanan Rasulullah SAW Terhadap Wanita

1. Dunia ini ialah perhiasan dan sebaik2 perhiasan ialah wanita (isteri) yg solehah (Riwayat Muslim)

2. Mana2 perempuan yg memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi (bukan muhrim), agar mereka mencium bau harumnya maka ia adalah perempuan zina, dan tiap2 mata yg memandang itu adalah zina. (Riwayat Ahmad, Thabarani dan Hakim)

3. Dikahwini wanita itu kerana empat perkara: krn hartanya, krn kecantikannya dan krn agamanya, maka carilah yg kuat beragama nescaya kamu beruntung

4. Wanita apabila ia sembahyang 5 waktu, puasa sbln ramadhan, memelihara kehormatan serta taat pd suami, maka masuklah mana2 pintu syurga yg ia kehendaki

5. Perempuan yg melabuhkan pakaian dlm keadaan berhias bkn utk suaminya dan muhrimnya, adalah seumpama gelap gelita di hari kiamat, tiada nur baginya.

6. Apabila lari seorg wanita dr rumah suaminya, tdk diterima sembahyangnya, sehingga ia kembali dan menghulurkan tangan kpd suaminya. (meminta maaf)

7. Wanita yg taat pada suaminya, semua burung2 di udara, ikan di air, malaikat di langit, matahari dan bulan semuanya beristigfar baginya selama ia masih taat pada suaminya dan diredainya (serta menjaga sembahyang dan puasanya).

8. Dpd Muaz bin Jabal bersabda Rasulullah SAW: Mana2 wanita yg berdiri di atas kakinya membakar roti utk suaminya hinnga muka dan tangannya kepanasan oleh api, maka diharamkan muka dan tangannya dr bakaran api neraka.

9. Tiap2 wanita yg menolong suaminya didalam urusan agama, maka Allah memasukkan dlm syurga lbh dahulu dr suaminya (seribu thn) krn dia memuliakan suaminya di dunia maka mendapat pakaian dan bau-bauan syurga utk turun ke mahligai suaminya dan m’hadapnya.

10. Ya Fatimah, jk seorg wanita meminyakkan rambut suaminya dan janggutnya dan memotong kumisnya dan mengerat kukunya, diberi minum Allah akan dia sungai syurga, diiringi Allah baginya sakaratul maut, dan akan didapati kuburnya menjadi sebuah taman dr taman2 syurga serta dicatatkan Allah bgnya kelepasan dr neraka dan selamatlah ia melintasi titian siratul-mustaqim.

11. Mana2 wanita yg berkata kpd suaminya “tidak pernah aku dapat dr engkau satu kebajikan pun”. Maka Allah akan hapuskan amalannya selama 70 thn, walaupun ia berpuasa siang hari dan beribadah pada malamnya

0 ulasan:


Blogger Templates by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by Urban Designs